×

Stilstaan bij jezelf. Lastig of toch waardevol?

27 mei 2020

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat ik stil werd gezet door een kop-staart botsing op de autobaan.

De wereld draaide door en ik stond (eigenlijk lag ik) stil, volgde een revalidatieprogramma, bereikte het dieptepunt waarin het allemaal niet meer hoefde voor mij. En toch - terugkijkend - is dit voor mij een hele belangrijke periode geweest. Waarom? Omdat ik voor het eerst écht bewust stil ging staan bij mezelf. Lastig of waardevol?

In dit blog beantwoord ik vragen die ik hierover krijg:

Op welk moment kun je het beste bij jezelf stil blijven staan?

Dat verschilt per persoon. In mijn geval overkwam het me, ik werd stilgezet. Maar je kunt ook je eigen moment kiezen om bij jezelf stil te gaan staan. Van de personen die ik ontvang kiest het merendeel dat moment van stilstaan in perioden waarin:

  • ze drukte ervaren (veel “moeten”)
  • ze het idee hebt dat ze geleefd worden
  • zich opgejaagd voelen  
  • (over) vermoeid zijn
  • er fysieke klachten ontstaan

Toch hoeft deze situatie niet persé zo te zijn om bij jezelf stil te gaan staan, het kan namelijk op elk moment.

Hoewel het mij overkwam, zat ik in die periode ook in een lastige situatie waarin angst, onveiligheid, weinig vertrouwen en uiten van emoties lastig was. Ik liep jarenlang op mijn tenen met een brede glimlach naar de buitenwereld toe om niet lastig te zijn voor anderen en legde daarbij de lat voor mezelf (te) hoog. Achteraf gezien voor mij het ideale moment om stil te staan bij mezelf. Ik kon het zelf niet, dus werd het voor mij geregeld!

Wat kan ik tegenkomen als ik stil sta?

Ik merk ik  bij de personen die ik hierin begeleid dat er meestal eerst praktisch gekeken wordt; werk- en privé situatie, hoe draait dat dan door als ik stil ga staan? En daarna op persoonlijk vlak, wat kom ik tegen en kan ik daarmee dealen? Eigenlijk is het alsof je jezelf bekijkt in de spiegel. Wie zie je daar?

  • Wat doe je en waarom? En past dat nog bij jou of wil je verandering?
  • Normen, waarden, overtuigingen komen naar voren.
  • Emoties; hoe ga je daarmee om?
  • Loslaten/verwerking: (oude) situaties bekijken en mee leren omgaan
  • Energie verdeling: hoe ga je met jouw energie om? Hou je nog iets voor jezelf over of ben je een“gever”.

Stilstaan, wat brengt het jou?

Je leert jezelf beter kennen, begrijpt meer waarom je doet wat je doet. En dat zet weer verandering in beweging. Veranderingen die je ook weer rust geven. Voor mij was deze periode erg leerzaam, het heeft me ook veel moois gebracht:

  • Ik kreeg inzichten in wie ik ben, wat ik doe en waarom ik het doe. Gaf ook meer duidelijkheid.

En ik leerde:

  • Mijn grenzen aan te geven (ging ik eroverheen, dan gaf mijn lichaam dat direct aan)
  • Te luisteren naar de seintjes in mijn lichaam.
  • In mogelijkheden te denken, wat kan wél!
  • Keuzes te maken voor mezélf (zonder schuldgevoel).                                      
  • Mezelf op mijn prioriteitenlijstje zetten; daar stond namelijk iedereen op, behalve ik zelf.
  • Ontdekking eigen waarden/normen/ overtuigingen/kwaliteiten
  • Omgaan met emoties; geen rol meer aannemen.
  • Los te laten/ acceptatie

Het zette verandering in beweging:

  • Ik ben een opleiding gaan volgen.
  • Fysiek voelde ik me steeds sterker worden, klachten namen af.
  • Ik ben begonnen met coaching
  • Ik ging doen waar ik blij van werd, kreeg meer rust en had weer energie voor 10!

Stilstaan bij jezelf kan met momenten best lastig en confronterend zijn. Maar hoe waardevol is het om jezelf beter te leren kennen, inzichten te krijgen, in mogelijkheden te denken en zo veel meer. Dat brengt verandering in beweging, iets nieuws dat bij je past. Ik ben door die periode erachter gekomen dat ik mijn expertise ligt in het beste van iemand naar voren te halen, kwaliteiten, normen, waarden. Iemand dichter bij zichzelf te laten komen en daardoor weer rust te ervaren. Ik ben verschillende opleidingen hierin gaan doen. Dat had ik niet gedacht 25 jaar geleden…..

Heb jij wel eens écht bewust stil gestaan bij jezelf? Hoe was dat voor jou? Wat heeft het jou gebracht? Laat je reactie achter op deze pagina.

Wil je door mij begeleid worden in het stilstaan bij jezelf? Je mag me bellen op 0628905953 of mailen naar info@inge-eekelder.nl

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Laat een reactie achter bij dit item.

Contact

Inge Eekelder - TeamCoach Zorg
Groenlo

06 28905953
info@inge-eekelder.nl


KvK: 60790490
KvK voor Centraal Gelderland

Maandag 09:00–17:00
Dinsdag 09:00–17:00
Woensdag 09:00–17:00
Donderdag 09:00–17:00
Vrijdag Gesloten
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
Vergeet uw naam niet.
Vergeet uw telefoonnummer niet.
Vergeet uw e-mailadres niet.
Privacycentrum | Copyright by Inge Eekelder - TeamCoach Zorg