×

Teams

Het zijn bijzondere tijden in de zorg waar - door corona maatregelen - teams op zijn kop staan. Teamleden worden uit elkaar gehaald om elders ingezet te worden, nieuwe teamleden komen teams versterken. Het “normale” ritme is verstoord, extra diensten worden gedraaid, hecktiek.

Wat doet dit met een zorgteam? Hoe is de dynamiek binnen het team, hoe staat het met de veiligheid, het onderlinge vertrouwen en vertrouwen in de situatie? Hoe worden de maatregelen door teams opgepakt? Hoe vang je clienten op als zij geen bezoek meer mogen ontvangen, naast je andere werkzaamheden? Hoe verloopt het contact met familie? Allerlei complexe situaties waar teammanagers en hun teams mee te dealen hebben.

Ik ondersteun teammangers en teams in complexe situaties waarbij ik professioneel handelen onderhoud en stimuleer. Als vertrouwenspersoon kunnen zorgteams bij een luisterend oor vinden en ondersteun ik ze waar nodig. Hierin neem ik o.a. mee; veiligheid, vertrouwen, angst, teamwaarden en normen, communicatie, grensbewaking, clientgericht werken. Ik ga in op behoeften/wensen van het team. Daarnaast heb ik ook aandacht voor:

  • Visie
  • Doelen stellen
  • Heldere taakverdeling
  • werkafspraken
  • Kwaliteiten en valkuilen
  • Karakters
  • Samenwerking/eilandjes
  • Onderliggende problemen
  • Prioriteitenlijst
  • Eigen regie

Voorkomende problemen

Communicatie: Teamleden communiceren niet goed of niet meer met elkaar.

Samenwerking: Werken op eigen Eilandje, langs elkaar heen werken.

Spanningen: Conflicten en onderhuidse spanningen belemmeren de samenwerking

Vertrouwen: Afwezigheid van vertrouwen

Verantwoordelijkheid: Teamleden komen afspraken niet na

Initiatief: Teamleden zijn passief/ nemen geen initiatief

Moeheid: Extra diensten draaien bij langdurig ziekte collega’s

Besluiteloosheid: Geen knopen door kunnen hakken, geen doelen kunnen stellen.

Grenzen: Over eigen grenzen gaan, niet aan durven geven.

Mijn missie bij teamcoaching is door gesprekken en onderzoek de kwaliteit van samenwerking en zorgverlening te verbeteren. Zodat teamleden onderling weer gehoord en gezien worden, en er begrip is voor elkaar. Dat er open communicatie is waarbij veiligheid en vertrouwen aanwezig is. Dat de neuzen dezelfde kant op staan en er weer een prettig werksfeer ontstaat waardoor medewerkers weer gemotiveerd en betrokken binnen het team kunnen functioneren. Daardoor meer werkplezier en indirect ook betere kwaliteit van zorgverlening en cliënttevredenheid!

Contact

Inge Eekelder - TeamCoach Zorg Complexe Situaties
Groenlo

06 28905953
info@inge-eekelder.nl


KvK: 60790490
KvK voor Centraal Gelderland

Maandag 09:00–17:00
Dinsdag 09:00–17:00
Woensdag 09:00–17:00
Donderdag 09:00–17:00
Vrijdag Gesloten
Zaterdag Gesloten
Zondag Gesloten
Vergeet uw naam niet.
Vergeet uw telefoonnummer niet.
Vergeet uw e-mailadres niet.
Privacycentrum | Copyright by Inge Eekelder - TeamCoach Zorg Complexe Situaties